Aanpassing tariefregels voor klantenservice per 1 juli 2017

08/05/2017

Per 1 juli geldt uitsluitend het verkeerstarief voor 0900-nummers. Namens de leden heeft de KSF EZ via de internetconsultatie gevraagd om 1 januari 2018 als ingangsdatum te kiezen. Het ministerie heeft aangegeven dat uitstel niet mogelijk is.

Bedrijven die 0900-, 0906- of 0909-nummers gebruiken voor klantenservice na een gesloten overeenkomst mogen geen informatietarief meer rekenen. De klant betaalt alleen het verkeerstarief. Deze bedrijven hebben tot 1 juli de tijd om hun uitingen waar het tarief in wordt vermeld aan te passen aan de nieuwe regel.

Meer informatie over de regel leest u op de website van ACM.

Lees hier de officële bekendmaking van de Minister van Economische Zaken.

--------------------

Update 27 maart 2017: Minister Kamp heeft de Kamer geïnformeerd over de consequenties die deze uitspraak op Nederland heeft.

Lees hier de Kamerbrief: www.rijksoverheid.nl

--------------------

Het Europese Hof van Justitie heeft op 2 maart 2017 een uitspraak gedaan naar aanleiding van een in Duitsland gevoerde zaak over de kosten voor het bellen naar klantenservices. De betreffende zaak ging over de uitleg van een richtlijn waarin is bepaald dat voor het bellen naar telefonische klantenservices niet meer dan het basistarief mag worden gerekend. Gekeken moet worden naar de in de omgangstaal gebruikelijke betekenis van 'basistarief', aldus het Hof.

Het basistarief moet volgens het Hof worden uitgelegd als dat de kosten voor het bellen naar een klantenservicelijn niet meer mogen bedragen dan de kosten voor het bellen naar een gewoon vast geografisch of mobiel nummer. De Klantenservice Federatie onderzoekt de consequenties van de uitspraak, staat hierover in contact met het Ministerie van Economische Zaken en zal haar leden informeren zodra er ontwikkelingen zijn.

Lees hier de uitspraak.